miercuri, 14 noiembrie 2012

De ce se sinucid oamenii


Vecina mea a încercat să se sinucidă. Nu, nu e vorba despre vreo pipiță care suferă din amor, e vorba de o femeie matură, mamă a doi copii majori, cred. Am văzut salvarea cu câteva zile în urmă, dar nu m-am gândit nici măcar o secundă la sinucidere, m-am gândit că sunt probleme de sănătate. Umbla în cârje, așa că la asta mi-a fugit mintea în primul moment. Nu o cunoșteam mai mult de ”Bună ziua”, ”Bună ziua”. Se mutase de curând împreună cu copiii. Închiriase apartamentul de alături și mă bucuram că nu sunt gălăgioși ca vecina cu Samba. Nu-mi place să abordez oamenii, fie ei și vecinii mei, nici să mă bag în sufletul altora. Nu-mi plac țățismele de bloc, să știu eu ce fac vecinii mei, așa cum nu-i suport pe cei care se bagă în seamă cu orice chip numai pentru a afla una, alta. În concluzie totul s-a limitat la saluturi.
Și totuși, de când l-am auzit pe fiul ei că a încercat să se sinucidă, îmi tot vine în cap o întrebare în mod obsesiv: Ce poate determina un om să se sinucidă? De fapt, nu ce îl determină că asta ar fi mai ușor de înțeles, ci cum reușește să pună în practică un astfel de gând?
Vorbeam cu ceva timp în urmă cu o prietenă și îmi zicea că e disperarea. Disperarea te duce la sinucidere. Și totuși, nu e suficientă disperarea. Disperați suntem mulți dintre noi, dar nu reușim să facem asta. Eu cred că îți trebuie și o tonă de curaj sau de nebunie să atentezi cu bună știință la propria viață. E inconștiența de moment sau … să știi că nu mai ai nimic de pierdut. Nu știu, dar nu pot să nu mă întreb dacă, poate, uneori, o vorbă bună nu face mai mult decât un teanc de bani.

6 comentarii:

  1. Cine stie ce au unii pe suflet...:-? Motivele difera.

    RăspundețiȘtergere
  2. Intr-adevar, doua situatii nu sunt la fel. Exista statistici care arata ca, spre deosebire de barbat, care tace si face, femeia se vaicareste si esueaza adesea in a se sinucide. Exista varste care predispun. Exista... boli. Antecedente. Unele religii au reprezentanti mai predispusi la sinucidere decat altele. Depinde in ce rit a fost educata. Poate si-a pierdut ratiunea. De ce i s-a intamplat asta? Nu stiu daca vom afla, si cred ca e mai bine asa...

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu inteleg totusi cum o femeie care are un copil poate sa faca asta. Ce fel de mama trebuie sa fie?Nu stiu, poate nu sunt eu capabila sa inteleg lucrurile astea...
    Ce probleme te pot impinge la asa ceva?

    RăspundețiȘtergere
  4. Oamenii au ajuns zgarciti si la vorbe. De multe ori am ajuns la limita, dar e ceva normal cand traiesti in lipsuri.

    RăspundețiȘtergere
  5. Disperare. Apoi un moment de nebunie in care creierul nu mai e capabil sa gestioneze impulsurile si sa le separe adecvat
    Sau o depresie cronica nediagnosticata
    Eu cred ca e vorba de tulburarea grava a chimismului neural

    RăspundețiȘtergere
  6. Am invatat in timp sa nu judec oamenii. Trec prin viata observand, spunandu-mi uneori parerile, dar sa nu judec. Pentru ca nu stim daca in aceleasi circumstante n-am reactiona la fel. E drept ca unii sunt mai puternici, altii mai slabi... dar natura umana e atat de fragila. E de-ajuns un moment de slabiciune si atat. Personal eu nu sunt de acord cu sinuciderea. Mi se pare renuntare si viata ne-a fost data s-o traim. Dar poate are o boala incurabila si nu vrea sa fie o povara pentru cei din jur, suparari sau vreo depresie netratata care a impins-o la asta... cine stie!?

    RăspundețiȘtergere